
WiFi / Eduroam
Eduroam jest bezpieczną usługą, która umożliwia studentom i pracownikom uczelni na połączenie z siecią bezprzewodową. Pozwala ona, na uwierzytelnianie się loginem i hasłem z macierzystej jednostki, we wszystkich miejscach, gdzie jest ona udostępniana.
Studenci i pracownicy Uniwersytetu Wrocławskiego łącząc się do usługi Eduroam, używają loginu i hasła, wykorzystywanych min. w usłudze pocztowej domeny @uwr.edu.pl.
BEZPIECZEŃSTWO POŁACZEŃ!
Opisane obok instrukcje konfiguracji sieci eduroam wymagają wcześniejszego połączenia do internetu w celu pobrania dodatkowego oprogramowania.
Jest oczywiście możliwe, aby połączyć się z eduroam bez tych dodatkowych elementów, jednakże bez gwarancji bezpieczeństwa połączenia.
Pobrane pliki zawierają min. profile ze specyficznymi dla eduroam ustawieniami połączeń oraz niezbędne do zagwarantowania bezpiecznego połączenia certyfikaty SSL. Certyfikaty potwierdzają tożsamość serwerów, z którymi następuje połączenie i do których wysyłane jest min. login i hasło użytkownika.
Użytkownicy powinni mieć świadomość, że wspomniane login i hasło, mogą być wykorzystywane w innych usługach i serwisach uniwersyteckich (poczta, system dziekanatowy itp), dlatego powinny być szczególnie chronione.
BEZ ZAINSTALOWANIA WŁAŚCIWYCH CERTYFIKATÓW, NIE MA SIĘ PEWNOŚCI, CZY WIDOCZNA W ETERZE SIEĆ O NAZWIE EDUROAM, OFERUJE POŁĄCZENIE DO WŁAŚCIWYCH SERWERÓW UCZELNIANYCH, CZY RACZEJ SERWERÓW URUCHOMIONYCH W CELU PRZECHYTYWANIA LOGINÓW I HASEŁ.
FAQ
Czym jest eduroam?
Eduroam to usługa, która umożliwia studentom, pracownikom i naukowcom dostęp do bezpiecznej sieci Wi-Fi w obrębie uczelni tam, gdzie sieć jest dostępna. Do eduroam zalogujesz się używając takich samych danych jak do innych usług uniwersyteckich.
Zobacz więcej informacji na stronie http://www.eduroam.org
Jak uzyskać dostęp do eduroam Uniwersytetu Wroclawskiego?
Jeśli jesteś naszym studentem lub pracownikiem, masz konto (login i hasło) w systemie Office 365, za pomocą którego możesz również zalogować się do sieci eduroam. Wszystko, czego potrzebujesz, to mała konfiguracja na urządzeniu sieciowym (komputer, telefon komórkowy, tablet itp. ).
Używałem połączenia z Wi-Fi już wielokrotnie. Dlaczego teraz ten proces jest tak skomplikowany (konto, konfiguracja, instalacja dodatkowych certyfikatów)?
W przeciwieństwie do wielu innych sieci Wi-Fi, w których hasło jest udostępniane przez wielu użytkowników lub których żywotność i zasięg są ograniczone, dostęp do eduroam wymaga podania osobistego loginu i hasła. Dlatego musisz mieć pewność, że Twoje dane będą przechowywane w bezpiecznym miejscu, nawet podczas wizyty w innej instytucji (uniwersytecie). W eduroam Twoje poświadczenia nigdy nie są udostępniane ani weryfikowane lokalnie, ale przekazywane do Twojej uczelni macierzystej i tylko tam weryfikowane i zatwierdzane.
Jestem gościem Uniwersytety Wrocławskiego i używałem wcześniej eduroam w mojej uczelni macierzystej. Czy muszę ponownie konfigurować swój komputer lub telefon, aby uzyskać dostęp do Wi-Fi?
Nie, nie musisz.
Nawet jeśli masz dostęp do naszych usług (np. Office 365), ale nadal masz konto na uczelni macierzystej, możesz w dalszym ciągu korzystać z tego konta i konfiguracji. Niczego nie trzeba zmieniać.
Jak mam skonfigurować swój komputer, aby połączyć się z eduroam?
Większość nowych systemów operacyjnych (takich jak Windows 10 (i nowsze), Android, iOS, ma wszystkie funkcje wymagane do połączenia z eduroam. Niektóre z nich wymagają jednak dodatkowej konfiguracji (patrz instrukcja powyżej). Ze względów bezpieczeństwa zaleca się pobranie narzędzia asystenta konfiguracji ze strony eduroam, poprzez przycisk “Kliknij, by pobrać instalator eduroam”, a następnie wybierz z listy “Uniwersytet Wrocławski”.
Jaki jest mój login?
Twój login eduroam to po prostu Twój adres e-mail na koncie Office 365. Składa się z dwóch części: numeru indeksu studenta oraz nazwy domeny uniwersyteckiej @uwr.edu.pl.
Pamiętaj, że musisz podać pełną nazwę konta z prawidłową nazwą domeny, np. 3453525@uwr.edu.pl
Jakie jest moje hasło?
Mam nadzieję, że przeczytałeś już odpowiedź na poprzednie pytanie. Jeśli korzystasz ze swojego adresu e-mail uczelnianego (numer_indeksu@uwr.edu.pl), skorzystaj z tych samych danych dostępowych w eduroam. Domyślne hasło do tego systemu zostało wysłane na Twoje prywatne konto e-mail, które podałeś nam do rejestracji na naszej uczelni. Jeśli zgubiłeś tę wiadomość e-mail lub nie pamiętasz hasła do konta e-mail usługi Office 365, możesz je zmienić na stronie internetowej: https://portal.uwr.edu.pl
Po wypełnieniu krótkiego formularza resetowania hasła, na Twój prywatny adres e-mail otrzymasz wiadomość z kodem resetowania.
Należy pamiętać, że konto USOSWeb, choć wygląda podobnie, różni się jednak od usługi Office 365 i nie powinno być używane do logowania w sieci eduroam.
Zalecamy zalogowanie się w Office 365 (https://portal.uwr.edu.pl/en) zanim zacznie się używać eduroam. Upewnij się, że Twoje hasło jest poprawne a konto w pełni funkcjonalne.
Domyślne hasło wysłane na Twoje prywatne konto e-mail może i powinno zostać zmienione. Jest dość skomplikowane, więc lepiej jest użyć metody “kopiuj” i “wklej”, zamiast przepisywać je ręcznie. Nowe hasło musi być zgodne z polityką bezpieczeństwa hasła:
- Minimalna długość hasła to osiem znaków
- Zapamiętaj hasło a jeśli je gdzieś zapisujesz – musi być prawidłowo zabezpieczone
- Powinno zawierać przynajmniej po jednym znaku z trzech poniższych kategorii:
- Wielkie litery (A-Z)
- Małe litery (a-z)
- Cyfry (-0-9)
- Znaki specjalne (~`!@#$%^&*()+=_-{}[]\|:;”’?/<>,.)
- Nie udostępniaj nikomu swojego hasła
- Nie używaj w nim swojego imienia lub nazwiska
W razie problemów możesz również napisać na adres helpdesk@uwr.edu.pl.
Nic nie działa. Jestem zdesperowany
Jeśli wszystko inne zawiedzie, spróbujemy pomóc. Przynieś swój sprzęt (komputer, tablet, telefon) do naszego biura:
Centrum Usług Informatycznych
Pl. Maxa Borna 9, pokój 450,
poniedziałek-piątek godz. 9:00-14:00