
FAQ
Zachęcamy do zapoznania się z listą najczęściej zadawanych pytań Helpdesk. Większość problemów można rozwiązać w kilku krokach korzystając z artykułów zamieszczanych w bazie wiedzy.
Poczta e-mail Outlook
Chcę zmienić hasło w Outlook. Jak to zrobić?
Podobnie jak w przypadku resetu hasła – należy wejść na stronę https://portal.uwr.edu.pl/pl/. Opis krok po kroku znajdziesz w Bazie Wiedzy w artykule „Zmiana hasła w usłudze Office 365„.
W programie pocztowym nie widzę ikonki wtyczki C2. Jak ją włączyć?
Gdy tworzymy nową wiadomość w programie pocztowym Outlook powinna być widoczna ikona C2. jest to informacja, że mamy poprawnie zainstalowany dodatek do Outlook, który pozwala nam wybrać jedną z kilku predefiniowanych stopek wiadomości opartych na oficjalnym schemacie uniwersytetu. Może się jednak przydarzyć sytuacja, gdy jest ona niewidoczna.
Przeczytaj w Bazie wiedzy jak możesz ja samodzielnie włączyć ikonę C2 w programie Outlook.
Do kogo zgłaszać błędne informacje w stopce wiadomości (inny adres, telefon)?
Dane imienne i adresowe widoczne w stopce wiadomości e-mail pobierane są z bazy administrowanej przez Dział Spraw Pracowniczych. To do nich należy się zwrócić z prośbą o korektę.
Chcę zmienić układ stopki adresowej w e-mail. Jak to zrobić?
Stopki wiadomości dodawane są automatycznie i ich szablon jest narzucony odgórnie przez uczelnię. Domyślnie mamy do wyboru stopkę polsko i anglojęzyczną do wyboru. Ich układ graficzny jest niezmienny. W przypadku, gdy chcemy dodać do stopki dodatkowe informacje, których nie ma zapisanych w systemie kadrowym należy zdefiniować własną stopkę i przechowywać ją lokalnie na swoim komputerze. Można użyć w tym celu oficjalnego szablonu stopki i nadpisać go swoimi dodatkowymi elementami. W konfiguracji mogą pomóc informatycy wydziałowi.
Zmiana domyślnej stopki w e-mail na wersję anglojęzyczną.
Domyślnie każdy użytkownik ma dostępne dwie wersje stopki w mailu – polską i angielską. Można jednak zmienić priorytet jej wyboru. Przeczytaj jak zmienić automatyczny wybór stopki z polskiej na angielską w Bazie Wiedzy.
Jestem nowym pracownikiem / nowym studentem, jak mam ustawić hasło do poczty?
Każdy nowy pracownik i student otrzymują konto w usłudze Microsoft, w tym do programu Outlook do obsługi poczty. W pierwszej kolejności należy ustawić nowe hasło wybierając polecenie „Resetuj hasło” na stronie https://portal.uwr.edu.pl/pl/. Opis krok po kroku znajdziesz w Bazie Wiedzy w artykule jak zresetować hasło w usłudze Microsoft 356.
Jestem nowym studentem UWr. Dostałem adres mailowy i zmieniłem hasło zgodnie z instrukcją. Moje konto pocztowe nie działa.
Po otrzymaniu adresu mailowego w domenie @uwr.edu.pl należy zresetować hasło zgodnie z instrukcją. Należy odczekać około 2 godziny, aby uzyskać pełną funkcjonalność poczty.
Potrzebuję wysłać wiadomość do konkretnej grupy pracowników w Uniwersytecie. Kto może mi udostępnić listę mailingową?
W pierwszej kolejności należy uzyskać zgodę na dostęp do wybranej listy mailingowej. Następnie wejść na stronę helpdesk i wysłać wniosek z prośbą o udostępnienie listy mailingowej. Po pozytywnym rozpatrzeniu zgłoszenia lista będzie dostępna w programie pocztowym.
Kto może zmienić mój służbowy adres e-mail po zmianie nazwiska?
Zmianę nazwiska należy zgłosić do Działu Spraw Pracowniczych i złożyć wniosek z aktualizacją danych osobowych. Po wprowadzeniu nowych danych utworzony zostanie alias do obecnego adresu mailowego, stopka wiadomości zostanie również zaktualizowana.
Pakiet Office 365
Chcę zmienić hasło w usłudze Microsoft 365. Jak to zrobić?
Podobnie jak w przypadku resetu hasła do poczty e-mail – należy wejść na stronę https://portal.uwr.edu.pl/pl/. Opis krok po kroku znajdziesz w Bazie Wiedzy w artykule „Zmiana hasła w usłudze Office 365„.
Jak otworzyć w przeglądarce konto ze wszystkimi dostępnymi aplikacjami Microsoft Office?
Dostęp do wszystkich aplikacji z pakietu Office możliwy jest po wpisaniu w przeglądarce internetowej adresu https://portal.uwr.edu.pl/pl/ i wybierając przycisk „Przejdź do Office 365”. Drugi sposób to wpisanie adresu bezpośredniego https://www.office.com/ i klikając „Zaloguj się”. Dane do logowania są takie same jak do usługi poczty e-mail. Opis logowania do Microsoft Office 365 znajdziesz w Bazie Wiedzy.
Co zrobić, gdy nie działa konto w usłudze Office365?
W przypadku problemów z zalogowaniem się do swojego konta pocztowego w usłudze Office 365 zalecamy reset lub zmianę hasła w usłudze Office 365. Więcej szczegółów znajdziesz artykule opisującym typowe problemy z logowaniem do usługi Office 365 w Bazie Wiedzy.
Nie znam zbyt dobrze pakietu Office 365. Czy są gdzieś podręczniki użytkownika do programów Outlook / Word / Excel / Teams ?
Poradniki do najczęściej używanych aplikacji z pakietu Outlook 356 są dostępne w różnych miejscach. Poniżej kilka z nich. Znajdziesz na nich tematyczne samouczki w formie wideo lub drukowanej:
- strona prowadzona przez Centrum Kształcenia na Odległość
- Baza Wiedzy DUI
- oficjalne poradniki Microsoft w wersji polskiej i angielskiej szybki start
- szkolenia Microsoft
Zgłaszanie błędów za pomocą Helpdesk
Jak zalogować się do Logsystem Helpdesk?
Wejdź na stronę pomoc.uwr.edu.pl i zaloguj się używając skróconej wersji loginu użytkownika (np. jkowalski) oraz hasła takiego samego jakiego używasz do programu pocztowego. Szczegółową instrukcję dodawania nowego zgłoszenia znajdziesz w Bazie Wiedzy.
Gdzie zgłosić błąd z działaniem aplikacji, sprzętu IT, złożyć wniosek o nadanie uprawnień do systemu teleinformatycznego itp.?
W pierwszej kolejności zachęcamy do zapoznania się z tematami na poniższej stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami. Znajdują się tu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania ze strony studentów, pracowników naukowych, pracowników administracji.
Możesz wysłać zgłoszenie bezpośrednie ze służbowego lub prywatnego adresu e-mail. Wiadomość trafi do działu Helpdesk, a o wszelkich zmianach statusu twojego zgłoszenia, dodawanych komentarzach do zadania zostaniesz powiadomiony drogą mailową. Do wiadomości można dodawać załączniki i zrzuty ekranów, które ułatwią szybkie rozwiązanie problemu.
- jeśli jesteś studentem wyślij wiadomość na helpdesk@uwr.edu.pl
- jeśli jesteś pracownikiem UWr wyślij wiadomość na pomoc@uwr.edu.pl
Trzecią opcją jest zalogowanie się do systemu Logsystem helpdesk. Wejdź na stronę pomoc.uwr.edu.pl i zaloguj się używając skróconej wersji loginu użytkownika (np. jkowalski) oraz hasła takiego samego jakiego używasz do programu pocztowego. Szczegółową instrukcję dodawania nowego zgłoszenia znajdziesz w Bazie Wiedzy.
Jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie błędu w Helpdesk?
Problemy zgłaszane przez helpdesk staramy się rozwiązywać tak szybko jak się da. Masz jednak realny wpływ na czas realizacji zgłoszenia. Możesz skrócić czas analizy jeśli podasz poniższe informacje, ułatwiające identyfikację przyczyny problemu:
- na jakim urządzeniu i z jaką aplikacją masz problem?
- czy używasz sieci wewnątrz uczelni czy z domu?
- jeśli łączysz się z domu – czy masz włączony Global Protect? Tutaj dowiesz się jak to sprawdzić.
- opisz kroki, które wykonujesz i moment, w którym wystąpił błąd w działaniu aplikacji
- jaki powinien być prawidłowy wynik?
- dołącz zrzuty ekranu lub komunikaty błędu
Operator Helpdesk prosi o podanie odpowiedzi na pytanie bezpieczeństwa. Co to takiego i jak je zdefiniować?
Komunikacja między pracownikami Uniwersytetu Wrocławskiego a operatorami Helpdesk może się odbywać różnymi kanałami (telefon, mail, połączenie przez Teams czy aplikację Kaseya). Niektóre obszary są szczególnie narażone ze względów bezpieczeństwa. Operator helpdesk musi mieć wtedy pewność, że rozmawia z realnym pracownikiem UWr i chce potwierdzić tożsamość rozmówcy. Właśnie do tego służą pytania bezpieczeństwa.
Zachęcamy do zdefiniowania własnych pytań weryfikujących w aplikacji Logsystem Helpdesk. Zaloguj się używając skróconej wersji loginu użytkownika (np. jkowalski) oraz hasła takiego samego jakiego używasz do programu pocztowego.
Proces nie trwa długo a opis krok po kroku znajdziesz w artykule: Pytania bezpieczeństwa dla Użytkownika Helpesk.
Czy przez Helpdesk mogę zgłosić wniosek o nadanie do systemu do wybranego systemu np. USOS lub Teta Edu?
Kierownicy jednostek organizacyjnych zgłaszają wnioski o dostęp do systemów teleinformatycznych dla swoich podwładnych. Należy zalogować się do Logsystem Helpdesk i wybrać odpowiednią kategorie zgłoszenia, poziom dostępu oraz pracowników. Informacja zwrotna zostanie wysłana droga mailowa do wnioskodawcy.
Przykładowy proces zgłoszenia wniosku o nadanie dostępu z Bazy Wiedzy.
Obecnie przez Helpdesk możesz zgłosić wnioski do wszystkich aplikacji wymienionych na stronie „Nadawanie uprawnień w systemach„.
Aplikacje
Moja licencja na antywirus/firewall wygasła. Komu to zgłosić?
Sprawy związane z instalacja oprogramowania typu antywirus / firewall obsługują informatycy wydziałowi.
Jestem nowym pracownikiem administracji, nie mam dostępu do aplikacji Teta Edu, Egeria itp. Co robić?
Kierownicy jednostek organizacyjnych zgłaszają wnioski o dostęp do systemów teleinformatycznych dla swoich podwładnych. Należy zalogować się do Logsystem Helpdesk i wybrać odpowiednią kategorie zgłoszenia, poziom dostępu oraz pracowników. Informacja zwrotna zostanie wysłana droga mailowa do wnioskodawcy.
Przykładowy proces zgłoszenia wniosku o nadanie dostępu z Bazy Wiedzy.
Obecnie przez Helpdesk możesz zgłosić wnioski do wszystkich aplikacji wymienionych na stronie „Nadawanie uprawnień w systemach„.
Chcę lepiej poznać aplikacje, którymi posługuję się na co dzień w pracy. Potrzebuję podręcznika użytkownika lub wideo szkolenia.
Staramy się stale poszerzać zakres materiałów szkoleniowych wspieranych przez nas aplikacji. Zachęcamy do przejrzenia samouczków do poszczególnych programów dostępnych na naszej stronie w zakładce Serwisy i aplikacje.
Potrzebuję licencji na niestandardową aplikację, np. z pakietu Adobe. Jak uzyskać do niej dostęp?
Listę licencji na aplikacji niestandardowych możesz sprawdzić na podstronie Usługi/Licencje niestandardowe. W tabeli znajduje się informacja o ilości dostępnych licencji i która jednostka organizacyjna posługuje się aplikacją.
Sprawy pracownicze
Jak sprawdzić ile zostało mi dni wolnych w ramach urlopu?
Aktualny wymiar urlopu i liczba wykorzystanych dni jest widoczna po zalogowaniu się do Portalu Pracowniczego w zakładce „Urlopy”. Łącząc się z sieci uczelnianej logowanie do portalu nastąpi automatycznie.
Gdzie i jak mogę pobrać PIT-11?
Wszyscy pracownicy, którzy są zatrudnieni w Uniwersytecie Wrocławskim na umowę o prace mają możliwość pobrania PIT-11 w postaci elektronicznej. Należy w tym celu wejść na dedykowaną stronę i zalogować się używając danych takich samych jak w usłudze Office 365. Szczegółowy opis dostępny w Bazie Wiedzy.
Uwaga: aby strona poprawnie się otworzyła należy włączyć usługę Global Protect (VPN). Wymagana wersja oprogramowania systemowego Windows 10 lub wyższy.
Jak znaleźć dane kontaktowe wybranej jednostki UWr?
Podstawowe dane teleadresowe jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Wrocławskiego znajdziesz używając dedykowanej do tego wyszukiwarki pod adresem https://old.uni.wroc.pl/wyszukiwarka-pracownikow/
Chcę skontaktować się z pracownikiem UWr. Gdzie znajdę dane teleadresowe pracownika lub danej jednostki organizacyjnej?
Zachęcamy do używania dedykowanej wyszukiwarki pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego dostępnej pod adresem https://old.uni.wroc.pl/wyszukiwarka-pracownikow/
Czy jest jakaś strona internetowa z informacjami dla pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego?
Przydatne dokumenty, informacje o procedurach, linki do podstron ze sprawami pracowniczymi, aktualnościami, ogłoszeniami o otwartych rekrutacjach wewnętrznych i wiele innych znajdziesz w Intranecie UWr. Wejdź na stronę główną Uniwersytetu (uni.wroc.pl) i w górnym pasku kliknij link „Intranet„. Wymagane jest logowanie z użyciem danych takich samych jak do poczty i usług Microsoft Office 365.
Multiportal/strony internetowe
Gdzie znajdę pomoc/ lub informację dotyczące Multiportalu lub stron internetowych?
Wiele informacji jest zawartych pod linkiem: https://it.uwr.edu.pl/multiportal/
Strona jest dla mnie niedostępna a dla innych osób jest.
W Internecie, z różnych względów, mogą wydarzać się chwilowe niedostępności witryn. Jeśli w tym akurat czasie wyświetlamy witrynę, nasza wyszukiwarka może zapamiętać ten stan, i aby przejść do aktualnego widoku będzie konieczne odświeżenie wyszukiwarki. Najlepszym sposobem sprawdzenia aktualnego wyglądu witryny jest tryb incognito.
Znajdziemy go (w wyszukiwarce Chrome) klikając w trzy kropki, w prawym górnym rogu:

Trzecia pozycja od góry to „Nowe okno incognito” – kliknij je. Otworzy się nowe okno przeglądarki, wolne od Twoich dotychczasowych ustawień. Kiedy otworzysz witrynę w tym oknie będzie to jej aktualny widok w Internecie.
Jestem moderatorem. Czy jest miejsce, gdzie mogę potestować pracę nad witryną?
Specjalnie dla osób mających uprawnienia moderatora w Multiportalu, DUI utworzyło witrynę, na której moderatorzy mogą testować modyfikacje planowane na witrynie docelowej.
Aby moderator mógł uzyskać dostęp do witryny testowej wystarczy, że wyśle w tej sprawie maila na adres pomoc@uwr.edu.pl
Na witrynie nie działa mapa dojazdu (najczęściej w zakładce „kontakt”).
Ze względu na to, ze zmieniło się API dostępu do Google Maps jest ono sukcesywnie zmieniane na witrynach. Jeśli zauważyłaś/łeś ten błąd, zgłoś go pisząc na pomoc@uwr.edu.pl